Friday, June 10, 2011

Ilmu ibarat pedang yg tajam

Dengan nama ALLAH azza wa jalla, aku mulakan kalam yg hina ini supaya keberkatan basmalah sentiasa disisi. Segala puji bagi Al-Khaliq dan sebaik pujian adalah dari Al-Khaliq kepada Al-Khaliq. Selawat dan salam keatas junjungan besar penghulu sekalian rasul penghulu ummat akhir zaman.

Kali ini sekadar analogi yg mampu ku bawakan bt kalian. Analogi yg agak menarik utk dikongsi bersama hasil drpd Hujjatul Islam Imam Ghazali.

Seorang pemuda yg memiliki sepuluh bilah pedang yg sangat tajam dan juga bermacam2 senjata yg lain dan dia pula adalah seorang yg berani dan sangat cekap dalam peperangan. 

Suatu masa datang seekor singa yg garang lalu terus menyerangnya. Persoalannya, adakah dengan memiliki pedang yg banyak lagi tajam mampu menghalang singa dari menyerangnya..?? Sudah tentu tidak mampu bukan.

Melainkan dengan menggunakan pedang2 yg tajam itu utk melawan singa2 yg menyerangnya.

Sebeginilah Imam Ghazali memberi perumpamaan kepada ilmu. Memiliki ilmu sebanyak air dilautan sekali pun jika tidak diamalkan apalah manfaatnya. 

Sekiranya berilmu, sekiranya tiada..?? Bagaimanakah keadaannya..?? Fakir di dunia fakir di akhirat. Inilah realiti anak muda zaman lani. (Termasuklah diri yg dungu ini, haih)

Akhir kalam, sekadar ini yg mampu dikongsi bersama dan Allah jua tempat kembali segala urusan semoga manfaatnya dapat dirasai bersama.

2 comments:

  1. huhu syukran..nice entry. sme2 muhasabah:)
    bce buku hbs 2 3 sebulan..tp nk amal 1 pn ssh:(

    ReplyDelete
  2. masyaALLAH tuan membaca tuan, hebat3..
    lepas ni bleh bt kempem membaca plak =p

    ReplyDelete