Sunday, June 26, 2011

Dengan solat anda jadi sihat dan kuat

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Wednesday, June 22, 2011

Ibrah uhud

Dengan nama ALLAH azza wa jalla, aku mulakan kalam yg hina ini supaya keberkatan basmalah sentiasa disisi. Segala puji bagi Al-Khaliq dan sebaik pujian adalah dari Al-Khaliq kepada Al-Khaliq. Selawat dan salam keatas junjungan besar penghulu sekalian rasul penghulu ummat akhir zaman.

Hari ini sekadar ingin berkongsi sedikit mengenai Uhud. Peperangan yg berlaku dalam bulan syawal tahun ke-3 hijrah. Peperangan yg kedua terbesar selepas peperangan badar.


Antara peristiwa yg menarik utk dikongsi bersama ialah sewaktu tentera islam telah mendapat kemenangan, ketika berundurnya tentera quraisy yg ramai dr medan uhud melarikan diri sehingga ke barisan isteri2 mereka yg turut hadir ke medan uhud meninggalkan harta2 mereka lalu menjadi ghanimah bt sekalian tentera muslimin.

Tentera muslimin amat yakin dengan kemenangan mereka di uhud lalu turun meninggalkan jabal uhud tempat paling strategi utk memanah mengejar ghanimah tinggalan quraisy. Mereka bukan sahaja telah mengingkari arahan ketua mereka di jabal uhud bahkan telah mengingkari arahan nabi supaya bertahan di jabal uhud walau tentera islam amat kucar kacir sekalipun di kaki uhud.

Situasi ini digunakan sebaiknya oleh Khalid al-walid kembali menyerang tentera muslimin tatkala leka dibuai kemewahan ghanimah menyebabkan tentera islam kucar-kacir mempertahankan diri mempertahankan rasulallah menyebabkan ramai yg terkorban.

Hinggakan ada suatu laungan yg mengkhabarkan rasulallah juga telah terkorban lantas melemahkan semangat sebahagian tentera muslimin. Mereka duduk tidak mahu berperang hingga ditegur seorang sahabat.

"Apakah kalian perjuangkan islam kerana adanya rasulallah, apakah yg kalian akan lakukan setelah tiadanya rasulallah..??"

Lalu mereka kembali berperang.

Akhir kalam, thiqah merupakan rukun yg terakhir, perlu ada percaya & patuh kepada barisan pimpinan yg mana jika diingkari bahanalah jawabnya. Realiti hari ini kita dikelilingi oleh kemewahan utk diperangi bukan kesusahan utk diharungi dan berjuang semata2 kerana Allah bukan kerana individu tertentu. Sekadar ini yg mampu dikongsi bersama dan Allah jua tempat kembali segala urusan semoga manfaatnya dapat dirasai bersama.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuesday, June 21, 2011

Update

Hmm, rse cm nk update blog la


-publish post-


..^_^..da update
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Thursday, June 16, 2011

Introducing Motorola Xoom

Dengan nama ALLAH azza wa jalla, aku mulakan kalam yg hina ini supaya keberkatan basmalah sentiasa disisi. Segala puji bagi Al-Khaliq dan sebaik pujian adalah dari Al-Khaliq kepada Al-Khaliq. Selawat dan salam keatas junjungan besar penghulu sekalian rasul penghulu ummat akhir zaman.

Entry kali ni bersifat santai bersama Motorola Xoom. Mmg tak tahan arr bile usha bnde ni, rse mcm nk g bli 1..hha..hha..hha..








Tapi mcm mne pon boleh berangan je la skang ni sbb bukan nye ade duit pon, hhahaha. Lagi pun D7000 xdpt lagi bukan ape bak kata satu pepatah..
D7000, jika ku miliki, saktilah hamba ...
wakakaka ;)
Akhir kalam, sejauh mana kemajuan teknologi dunia zaman kini, ia hanya layak duduk di tangan bukan dihati. sekadar ini yg mampu dikongsi bersama dan Allah jua tempat kembali segala urusan semoga manfaatnya dapat dirasai bersama.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Wednesday, June 15, 2011

RON 97 turun seposen..!!!

Dengan nama ALLAH azza wa jalla, aku mulakan kalam yg hina ini supaya keberkatan basmalah sentiasa disisi. Segala puji bagi Al-Khaliq dan sebaik pujian adalah dari Al-Khaliq kepada Al-Khaliq. Selawat dan salam keatas junjungan besar penghulu sekalian rasul penghulu ummat akhir zaman.

Julung2 kalinya malaysia digemparkan dengan penurunan harga minyak RON 97 drpd RM 2.90 kpd RM 2.80 semalam...Kah...kah...kah...Tahniah kepada kerajaan malaysia kerana berjaya menurunkan harga minyak. Tapi kenapa time dekat nk pilihan raya baru ia turun..?? Haih, aneh aneh aneh. 

they are killing us
Akhir kalam, ummat islam sering kali disajikan dengan perkara2 yg merambangkan mata supaya kita lebih cenderung kearahnya, penelitian yg mendalam diperlukan supaya kita tidak mudah tertipu. Sekadar ini yg mampu dikongsi bersama dan Allah jua tempat kembali segala urusan semoga manfaatnya dapat dirasai bersama.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Sensitiviti ummat islam dipermainkan lagi

Dengan nama ALLAH azza wa jalla, aku mulakan kalam yg hina ini supaya keberkatan basmalah sentiasa disisi. Segala puji bagi Al-Khaliq dan sebaik pujian adalah dari Al-Khaliq kepada Al-Khaliq. Selawat dan salam keatas junjungan besar penghulu sekalian rasul penghulu ummat akhir zaman.

Sekali lagi kita dikejutkan dengan satu kartun yg berjudul 'kekeliruan kes rogol' di dalam sebuah akhbar terkemuka Utusan Malaysia yg sgt2 mengecewakan suluruh ummat islam hari ini.

utusan malaysia
Kartun yg serba ringkas ini secara jelas telah menghina golongan ulama dan islam itu sendiri. Lakaran pertama menggambarkan seorang perempuan yg telah diperkosa mengadu nasibnya kepada seorang penghulu dan penghulu tersebut mengabaikannya kerana tidak punyai 4 orang saksi.

Situasi ini jelas menunjukkan betapa ceteknya pengetahuan agama seorang penghulu 'yg berserban tu' melalui dialog "ade 4 org saksi?" dimana serban amat sinonim dengan golongan ulama'. Hukuman rogol bukan semata2 disabitkan melalui 4 orang saksi bahkan terdapat cara lain untuk menyabitkan hukuman rogol.

Lakaran kedua pula menunjukkan seorang polis yg amat komited dalam melaksanakan tugasnya bertanya mengenai bahan bukti. Dialog "Bagus...Alat tu pn boleh jadi bukti" telah menggambarkan seolah-olah hukum membawa empat orang saksi itu tidak boleh diguna pakai tetapi video dan gambar boleh dijadikan sebagai bukti. 

Ia memberi suatu gambaran bahawa hukum islam adalah lebih jauh mundur kebelakang berbanding hukum ciptaan manusia yg lebih sesuai dan releven utk dipraktikkan.

Meninggalkan islam tidak lain hanyalah mengundang kehinaan dalam hidup kerana manusia dimuliakan dengan Islam. Pihak utusan perlu memohon maaf atas keterlanjuran yg melampau ini.

Akhir kalam, ummat islam perlu lebih sensitif terhadap isu2 sebegini kerana ia akan menjatuhkan maruah islam. sekadar ini yg mampu dikongsi bersama dan Allah jua tempat kembali segala urusan semoga manfaatnya dapat dirasai bersama.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuesday, June 14, 2011

Untitled

Saya sedang entah kenapa ..............

Monday, June 13, 2011

Berkat ulama'

Dengan nama ALLAH azza wa jalla, aku mulakan kalam yg hina ini supaya keberkatan basmalah sentiasa disisi. Segala puji bagi Al-Khaliq dan sebaik pujian adalah dari Al-Khaliq kepada Al-Khaliq. Selawat dan salam keatas junjungan besar penghulu sekalian rasul penghulu ummat akhir zaman.

Bersama Ust Baihaki & Uat Syairazi

Hari ni aku teringat akan pesan Nabi Muhammad S.A.W kepada Saidina Ali K.W.H dan berhajat utk berkongsi bersama kalian.

[ 1 ]   Wahai Ali !  Jibril berangan2 hendak menjadi manusia kerana 7 perkara :
  1. Sembahyang lima waktu bersama imam
  2. Duduk bersama ulama'
  3. Menziarahi orang sakit
  4. Mengiringi jenazah ke kubur
  5. Menyediakan air untuk minum
  6. Mendamaikan dua orang yg berbalah
  7. Memuliakan jiran tetangga dan anak yatim
Maka bersungguh-sungguhlah kamu diatas perkara tersebut.

[ 2 ]   Wahai Ali !  Apabila berlalu keatas seorang mukmin empat puluh pagi sedangkan dia tidak duduk bersama-sama ulama', nescaya keraslah hatinya dan dia berani untuk melakukan dosa besar kerana sesungguhnya ilmu itu menghidupkan hati.

[ 3 ]   Wahai Ali !  Tujuh golongan drpd ummatku berada didalam syurga :
  1. Seorang pemuda yg sentiasa bertaubat
  2. Sesiapa yg bersedekah secara sembunyi
  3. Sesiapa yg menunaikan solat dhuha
  4. Sesiapa yg merasakan kehilangan harta bendanya lebih ringan baginya drpd terluput satu solat berjemaah bersama imam
  5. Sesiapa yg mengalir air matanya kerana takutkan Allah
  6. Sesiapa yg sentiasa bersama2 ulama' di dalam majlis2 ilmu
  7. Seorang imam (pemimpin) yg adil
Bersama ust yahya hj. othman
Akhir kalam, insyaALLAH sama2 kita usahakan masa2 kita yg terluang dapat diluangkan bersama mereka2 yg alim, sekadar ini yg mampu dikongsi bersama dan Allah jua tempat kembali segala urusan semoga manfaatnya dapat dirasai bersama.

Friday, June 10, 2011

Ilmu ibarat pedang yg tajam

Dengan nama ALLAH azza wa jalla, aku mulakan kalam yg hina ini supaya keberkatan basmalah sentiasa disisi. Segala puji bagi Al-Khaliq dan sebaik pujian adalah dari Al-Khaliq kepada Al-Khaliq. Selawat dan salam keatas junjungan besar penghulu sekalian rasul penghulu ummat akhir zaman.

Kali ini sekadar analogi yg mampu ku bawakan bt kalian. Analogi yg agak menarik utk dikongsi bersama hasil drpd Hujjatul Islam Imam Ghazali.

Seorang pemuda yg memiliki sepuluh bilah pedang yg sangat tajam dan juga bermacam2 senjata yg lain dan dia pula adalah seorang yg berani dan sangat cekap dalam peperangan. 

Suatu masa datang seekor singa yg garang lalu terus menyerangnya. Persoalannya, adakah dengan memiliki pedang yg banyak lagi tajam mampu menghalang singa dari menyerangnya..?? Sudah tentu tidak mampu bukan.

Melainkan dengan menggunakan pedang2 yg tajam itu utk melawan singa2 yg menyerangnya.

Sebeginilah Imam Ghazali memberi perumpamaan kepada ilmu. Memiliki ilmu sebanyak air dilautan sekali pun jika tidak diamalkan apalah manfaatnya. 

Sekiranya berilmu, sekiranya tiada..?? Bagaimanakah keadaannya..?? Fakir di dunia fakir di akhirat. Inilah realiti anak muda zaman lani. (Termasuklah diri yg dungu ini, haih)

Akhir kalam, sekadar ini yg mampu dikongsi bersama dan Allah jua tempat kembali segala urusan semoga manfaatnya dapat dirasai bersama.

Wednesday, June 8, 2011

I'brah Badar

Dengan nama ALLAH azza wa jalla, aku mulakan kalam yg hina ini supaya keberkatan basmalah sentiasa disisi. Segala puji bagi Al-Khaliq dan sebaik pujian adalah dari Al-Khaliq kepada Al-Khaliq. Selawat dan salam keatas junjungan besar penghulu sekalian rasul penghulu ummat akhir zaman.

Saban hari semakin menebal habuk disini, hehe..coretan kali ini hanya ingin berkongsi tentang sesuatu yg mungkin selalu kita dengar tetapi jarang diambil ibrahnya. 

Al-Badri
Perang Badar merupakan peristiwa yang amat penting lagi bermakna buat Rasulullah & ummat islam sekaliannya kerana ia merupakan peperangan yg akan menentukan kewujudan ummat islam dan kelangsunggan Dakwah Islamiah itu sendiri hinggakan ALLAH s.w.t menamakan perperangan ini dgn nama AL FURQAN yg bermaksud pemisah. Rujuk al anfal 41. Antara ibrah yg mampu dimanfaatkan bersama ;

[ 1 ]   Semangat Anshar yg membakar
Saad bin Muaz membalas ucapan Rasulullah...
"Ya Rasulullah...........Segala perintahmu akan kami laksanakan. Demi Allah jika kamu berjalan sampai Barkal Ghamad (Yaman) pasti kami akan berjalan bersamamu dan jika engkau mengajak kami untuk mangharungi lautan ini pasti kami akan mengharunginya bersamamu."
Miqdad ibnu Aswad turut membalas
"Kami tidak akan berkata seperti apa yg dikatakan oleh kaum musa kpd Musa : 'Pergilah engkau berserta Tuhanmu dan berperanglah engkau berdua dan kami akan duduk disini.' Tetapi kami akan berperang disisi kanan, kiri, depan & belakangmu."
Manakala kaum Muhajirin pula lebih dahulu telah menyatakan kesediaan mereka berjihad bersama rasulullah. Inilah semangat para sahabat nabi yg mana ianya hanya didasari dengan dasar aqidah semata dan bukanlah didasarkan kpd sesuatu yg lain yg bersifat duniawi. Mereka berjihad semata-mata utk menegakkan kalimah La ilaha ilallah Muhammad rasulullah.

Mereka telah menunjukkan tahap kebersediaan yg amat tinggi utk berjihad bersama rasulullah hasil drpd keyakinan yg tinggi terhadap Ilahi dan mereka juga dapat merasakan akan janji2 yg telah Allah sediakan di akhirat sana membuatkan mereka meletakkan kesenangan hidup dunia di bawah kaki mereka.

[ 2 ]   Musyawarah bersama Khubab bin Munzir
Ya Rasulallah, adakah tempat yg kami berada ini suatu tempat yg ditunjukkan oleh Allah yg kami tidak dapat melanggarnya sedikit pun, ataukah hanya tempat yg engkau pilih menurut pendapatmu sendiri dan taktikmu? Jawab nabi : "Tempat ini ku pilih menurut pikiranku." Jawab Khubab : "Tempak ini tidak strategik utk berperang."

Kemudian Khubab menunjukkan tempat yg lebih strategik iaitu tempat yg lebih dekat dgn sumber air dan Nabi menerima pendapat ini secara terbuka. Jalan musyawarah merupakan jalan yg dituntut oleh Allah dan ianya lebih dekat kepada berkat Ilahi serta didalamnya punyai adab2 yg perlu dijaga.

[ 3 ]   Persiapan rohani yg tidak diabaikan
Nabi merupakan insan yg paling hampir kpd RabbNYA, namun demikian nabi tidak sekali2 meninggalkan ubudiyyahnya bermunajat dan berdoa memohon bantuan memohon pertolongan memohon kemenangan keatas islam.

Hinggakan nabi berdoa : "Ya Allah, jika Engkau membinasakan pasukan ini (islam) tak akan disembah lagi Engkau di permukaan bumi ini. Ya Allah, penuhilah janjiMu kepadaku. Ya Allah berikanlah pertolonganMu."
(Doa ini perlu dilihat dgn lebih mendalam supaya tiada sangka buruk yg mengharukan)

[ 4 ]   Kebencian yg mendalam terhadap musuh Allah
Abdurrahman bin Auf pernah bercerita : .....ku dapati dua org pemuda yg masih muda usianya dan aku khuatir akan keselamatannya. Tiba2 salah seorg dr mereka berbisik kepadaku : "Hai pak cik tunjukkan kepadaku yg manakah Abu Jahal itu?" Jawabku : "Apakah maksudmu dengannya?" Jawab pemuda itu : "Aku telah bersumpah jika aku bertemu padanya akan kubunuh atau aku mati kerananya." 

Kemudian berkata seorng lagi seperti yg dikatakan oleh yg pertama. Pabila munculnya Abu Jahal mereka menyerangnya bersama pedangnya seolah-olah dua ekor rajawali menerkam habuannya. Kedua pemuda itu adalah dua org bersaudara Ibnu Afra dan mereka telah berjaya membunuh Abu Jahal. 

Akhir kalam, sekadar ini yg mampu kucoretkan walhal masih ada 1001 ibrah yg masih belum dirungkai, dan Allah tempat kembali segala urusan semoga manfaatnya dapat dirasai bersama.

Rujukan : Riwayat hidup rasulullah s.a.w | Abul Hasan Ali Al Hasany An Nadwy

Sunday, June 5, 2011

Memimpin kebangkitan anak muda

p/s : klik pd image utk ke halaman ucaptama

Thursday, June 2, 2011

Risalah Amalan Malam Awal Bulan Rejab


" Ya Allah berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan 
sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan "

p/s : klik pada image utk "Risalah Amalan Malam Awal Bulan Rejab"