Sunday, October 21, 2012

Old collection

Salam, em dh lme xpost kt cni, huhu, so mlm ni sy nk share 1 pic lame..

Sunday, April 1, 2012

Bina’usy syahsiyah islamiyah


Maratibul amal dalam membentuk fard muslim
  1. aqidah yang sejahtera
  2. ibadah yang sahih
  3. akhlak yang mantap
  4. berpengetahuan luas
  5. mujahadah melawan nafsu
  6. tersusun urusannya
  7. menepati waktu
  8. mampu berdikari
  9. bermanfaat kepada orang lain
  10. kuat tubuh badan

Saturday, November 12, 2011

Berakhir sudah cutiku

Salam, hmm da lame tidak menaip disini, [blogku : oh aku dianak-tirikan, sampai hati tuanku..T_T..] huhu, maaf la blog, xde mood la..huhu

Jam 4 nanti bas bakal bertolak pergi, berkemas masih ku belum. Ape pn cuti tetap cuti, semua nk cuti, oh ini bukan satu amalan yg bagus. Aaaaaaaaaaaggghhh, frust dgn diri sendiri. So, berubahla. Undila jgn tido [tb2, haha]

Mid-sem break berakhir, UNGS menerpa..oh UNGS the last one. Ko da habis study UNGS blom ni harris..? Huu, bru tajuk 2.......Dh2 g study nuh, jgn lupe kemas pulak ye....huhu, out~~~

I'm an engineer =]

Monday, August 8, 2011

Kehormatan Darah dan Harta

Dengan nama Allah 'azza wa jalla, aku mulakan kalam yang hina ini supaya keberkatan basmalah sentiasa disisi. Segala puji bagi Al-Khaliq dan sebaik pujian adalah dari Al-Khaliq kepada Al-Khaliq. Selawat dan salam ke atas junjungan besar penghulu sekalian rasul penghulu ummat akhir zaman.

Dah lame rase tak update blog. Macam tak bertuan dah. Alhamdulillah, kali ini aku diberi kesempatan untuk membuat entry baru. Kali ni aku nak berkongsi mengenai salah satu hadith dari hadith 40. Iaitu hadith yang ke-8. Kenapa tidak mulakan yang pertama; mengenai niat? Kerana hadith pertama sememangnya ramai dah mengetahuinya. Jadi sengaja aku mulakan dengan yang ke-8. Tapi tidak bermakna akan mengikut turutan pulak selepas ini. Bergantung kepada keadaan. Apa pun, segala maksud serta ilmu yang tersembunyi hanya Allah dan RasulNya lebih mengetahui. Ramadhan KAREEM!!


Bismillah..hadith ke-8 : KEHORMATAN DARAH, HARTA BENDA


"Telah diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a. bahawasanya bersabda Rasulullah s.a.w : Disuruh oleh Allah aku memerangi sekelian manusia, melainkan naik saksi mereka bahawa tiada Tuhan yang sebenar-benarnya melainkan Allah dan bahawasanya Muhammad itu pesuruh Allah dan mendirikan sembahyang lima waktu dan membayar zakat fardhu. Apabila telah didirikan oleh mereka perkara itu maka terpelihara darah dan hartanya melainkan kerana hak Islam Dan atas Allahlah hisab dan diperhitungkan amalnnya." [H.R. Bukhari dan Muslim]
Keterangan :

[1] Sabda Nabi s.a.w : "Umirtu..."

Hadith ini menunjukkan atas tuntutan wajib seperti firman Allah ta'ala : Aqimus Salah. Ertinya dirikanlah sembahyang lima waktu. Dan dihukumkan padanya dirikan sembahyang lima waktu adalah wajib.


[2] Sabda Nabi s.a.w : "Faiza fa'alu..."

Sekiranya ditanya orang kepada kita: Puasa dan haji juga dari rukun Islam tetapi kenapa tak disebut oleh Rasulullah dalam hadith ini?

Kita jawab : Dalam Islam tidak disuruh untuk membunuh sesiapa yang tidak puasa tetapi dipenjarakan dan ditahan daripada makan dan minum. Begitu juga dalam soal haji. Tidak disuruh membunuh atau memerangi.

Sebab itu dalam hadith ini Rasulullah hanya menyebut perkara-perkara yang dibunuh atau diperangi sesiapa yang meninggalkannya. Sewaktu Rasulullah mengutus Muaz pergi mengajar ke negeri Yaman, tidak diperintahkan kepadanya perkara puasa dan haji. Hanya disebut dalam hadithnya ialah dua kalimah syahadah, sembahyang, dan zakat.


[3] Sabda Nabi s.a.w : "Illa bihaqqil Islam,"

Sekiranya ada atas mereka hak Islam seperti orang penyamun, berbuat zalim, orang aniaya dan sebagainya, maka hukumnya harus untuk membunuh dan emeranginya adalah harus.

[4] Sabda Nabi s.a.w : "Wa hisabuhum ala Allah..."

Sesiapa yang mengucapkan dua kalimah syahadah,, mendirikan sembahyang lima waktu, dan membayar zakat nescaya terpeliharalah darah dan hartanya. Sekiranya amalan tersebut dilaksanakan dengan ikhlas maka dialah mukmin yang sebenar-benarnya. Jika mengikut perintah kerana takutkan mata pedang maka dialah orang munafik. Segala hisab dan perkiraan kembali kepada Allah yang menyimpan segala rahsia yang tersembunyi.

-WA-

Sunday, July 17, 2011

Intelektualisme anak muda

Alhamdulilllah, masih diberi jasad serta kudratnya meneruskan saki-baki kehidupan ini sebelum dijemput ilahi ke dunia akhirat. Berlegar di sekitar pekan, terpaku sebentar pada sebuah majalah terbitan karangkraf, Majalah I.

"Pemuda UMNO & PAS sepakat memerangi fitnah" hmm, menarik bukan. Sinar harian telah berjaya menjayakan satu wacana yg menemukan dua tokoh dari medan pemuda yg berbeza, alhamdulillah.

Wacana ilmiah yg berbentuk forum ini telah membawa satu kata sepakan dr semua panelis bahawa Gejala fitnah adalah suatu yg amat negatif dan perlu dibendung, alhamdulillah sememangnya ini resolusinya.

Apa yg menarik perhatian adalah sikap keterbukaan Khairy Jamaluddin untuk berada sepentas bersama Ustaz Nasruddin dalam membincangkan isu fitnah ini. Sikap yg positif utk ditonjolkan menunjukan perubahan yg ketara kepada pemuda-pemudi zaman kini drpd orentasi taasub kepada orentasi intelektual.

Perlu disedari bahawa golongan mudalah yg akan menggantikan golongan emas dalam mentadbir negara dan dengan sikap anak muda yg sebegini insyaALLAH apa yg dinamakan kebaikkan bersama dapat dicapai.

Friday, July 15, 2011

Fatabayyanu

al-hujurat : 6
Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.

Oh sahabatku

Alhamdulillah masih diberi nikmat utk meneruskan bibit2 perjuangan Harakah Islamiyah dan jika dikara nikmat Ilahi tidaklah terkira banyaknya.

Alhamdulillah juga atas nikmat seorang sahabat yg sgt banyak memberi ilham apatah lagi sokongan & dorongan serta pertolongan tika susah mahupun senang.

Hakim Ar-rantisi, seorang sahabat yg sgt istimewa. Kehadirannya amat menyenangkan dan perginya amat memilukan. Oh aku rindukannya, xmampu ku ungkapkan betapa aku merinduinya, dialah seorang sahabt yg sanggup menghabiskan game2 yg aku ada sehingga khatam. Allahuakbar, sungguh hebat insan yg bernama hakim ini.

Semoga kami dipertemukan semula di medan yg baru medan yg lebih mencabar..Ameen Ya Rabb..Sekian, salam..